Såhär påverkad blir du av stress

Alla känner vi oss mer eller mindre stressade vid olika tillfällen och perioder i våra liv. Det är helt normalt att uppleva stress eftersom det händer oss alla nu som då. Kortvarig stress är inget att oroa sig för och så länge man har en bra balans i sin vardag är stress som kommer och går inget farligt. Men om stressen blir långvarig kan kroppen faktiskt ta skada. 

Har ni någonsin varit riktigt stressade och känt att ni verkligen längtar till helgen då ni får slappna av? Eller till nästa semester då ni faktiskt får en ordentlig paus? Det är ett tecken på att er kropp verkligen behöver återhämtning och vila. När man känner att kroppen skickar signaler om att den behöver vila är det viktigt att lyssna på dessa och inte fortsätta överbelasta kroppen. 

Det som kan hända ifall kroppen blir utsatt för långvarig negativ stress är att det kan skapa en obalans som gör att vi lättare kan insjukna i olika sjukdomar inom bland annat hjärt- och kärlsjukdomar. Långvarig negativ stress kan leda till utmattningssyndrom eller utbrändhet. Det kan även vara en riskfaktor till sjukdomsframkallande vanor som rökning, ökad alkoholkonsumtion, brist på motion och ohälsosamma matvanor. Överbelastning av kroppen och för mycket stress kan även leda till problem med sömnen och koncentrationssvårigheter. 

Utöver detta finns det en hel rad andra riskfaktorer när det kommer till negativ stress. Att ständigt gå runt och vara stressad kan till exempel göra att musklerna blir spända och börjar värka. Magen och tarmarna har tendens att arbeta sämre under mycket stress vilket leder till att man kan få oregelbunden tarmfunktion och bli hård eller lös i magen. Dessutom kan långvarig stress både förvärra och även utlösa astma och andning kan bli tyngre vilket i sin tur leder till bland annat yrsel.

Har ni någon gång fått riktigt konstiga symptom när ni varit under mycket press och stress som inte går att förklara? Negativ stress kan nämligen påverka kroppen på en hel rad andra sätt utöver de som är listade ovan. Och på samma sätt som vi alla är individuella varelser så är även våra reaktioner till stress individuella och väldigt olika. 

Vad kan man göra för att varva ner och minska stressen i sitt liv?

Det är viktigt att man lär sig att förebygga negativ stress och kan skapa en vardag där man inte blir drabbad av långvarig stress. Därför är det viktigt att utveckla förmågan att själv kunna ta kontroll och sätta gränser. Man måste lära känna sig själv och veta hur mycket man orkar och kan ta på sig både i privat- och i arbetslivet. Det är så viktigt att våga säga nej och våga minska på tempot ifall man märker att det blir för mycket. 

Vad man rent konkret kan göra för att förebygga negativ stress är att ha rimliga krav på sig själv och sin vardag. Ingen kan göra allt och har man redan jobbat en hel dag på kontoret, tvättat tre maskiner, lagat middag åt hela familjen och gymmat så behöver man inte pressa sig själv till att ta ut sina sista krafter på att t.ex. dammsuga lägenheten samma kväll. När man känner att kroppen säger ifrån ska man våga säga stoppa och pausa.

Bygg en tillvaro som passar just dig! Mycket jobb och en händelserik vardag behöver inte innebära stress. Det kan vara avgörande ifall du har möjlighet att påverka dina arbetstider och villkor, samt att du kan prioritera tid för återhämtning och inkludera avslappnande stunder i din vardag.

Sist men inte minst: prioritera sömn! Tillräckligt med sömn är en av de absolut bästa medicinerna. Bra sömn är A och O för att ha de bästa förutsättningarna att må bra och kunna hantera vardagsstressen på ett hälsosamt sätt. 

Källor: 

* Hjärt- Lungfondens skrift om stress

* 1177 (Stress)

Skriven av Molly Rosenström Näsman

Dela:

Liknande nyheter